10-09-2011

De zomervakantie is voorbij, de school is weer begonnen. Eindelijk weer tijd om samen aan het project te werken. Met maar liefst 4 man, naast ons tween helpt Martijn weer en ook Hein. Doelstelling van vandaag: het chassis helemaal kaal en in stukken zodat die afgevoerd kan worden. Het weer zit mee, dus het liep allemaal voorspoedig. We hadden zelfs tijd om de achteras aan te pakken en kaal te maken. En ook nog even naar Burton Car te gaan voor wat onderdelen, o.a. remleidingen. Daar hebben we ook nog even de body bekeken want die is inmiddels gearriveerd in een krat van 290 bij 120. 1 oktober halen we die op.

40 achterste draagarm.JPG

41. Body.JPG

De achterste draagarm kaal.

De body is gearriveerd

17-09-2011

Deze week wat bezig geweest met de achteras in de RX-5 en RX-10 zetten. Vandaag de dag om m te monteren. Verder een bezoek aan Burton Car voor benzineleiding, wat klemmetjes en een nieuwe spoorstang. Zoals op de foto te zien was die krom. Verklaarbaar want de 2CV was op de linkerkant gevallen. O ja, ook nog even een aanhanger geregeld voor 1 oktober om de body op te halen. En tenslotte ruimte gemaakt in de garage zodat we daar verder kunnen klussen.

42 achteras gereed.JPG

43 achteras gemonteerd.JPG

42. Achteras is klaar.

43. Achteras is gemonteerd

44 achteras gemonteerd.JPG

45 kromme stang.JPG

Achteras is gemonteerd

Spoorstang linksvoor is krom

23-09-2011

Een dag waarop direct niks aan de Burton gebeurd is, maar de tijd is goed besteed. We hebben een kleine brug (40 cm hoog) op de kop weten te tikken. Hiermee kunnen we de Burton mooi opbouwen, zonder dat we de Burton tussendoor van de bokken hoeven te halen..

brug1.JPG

brug2.JPG

De brug op de aanhanger.

De opstelling. Nu nog even op balkjes totdat de wielen erop zitten.

15-10-2011

Soms duurt het weer even voordat je weer verder kan, maar vandaag was het dan zover. Tijmen, Martijn en Max gingen verder. De vooras is kaal gemaakt, de benzineleiding bevestigd en ook de remleiding zit op zn plek, de veerpotten zijn bevestigd en rechtsachter zit de schokbreker op zn plek. Het was even wat gepier voor het deel in de achteras, maar het is gelukt. Helaas kon de linker schokdemper met de achteras niet bevestigd worden, we kregen het asje niet meer in het rubber. Maar dat is dan een klus voor de volgende keer.

vooras-3.JPG

stardag-1.JPG

De klus voor Tijmen vandaag: De vooras moet kaal

De kist van de body is een mooie hoogte

eindedag-5.JPG

eindedag-4.JPG

De remleidingen waren lastig, maar de veerpotten ook

Maar met het juiste gereedschap lukt het wel.

benzine en remleiding-4.JPG

benzine en remleiding-3.JPG

Het resultaat van vandaag

Even detail van de remleiding

vooras kaal en in RX-5.JPG

Ook de vooras kaal en in de RX-5

28-10-2011

Deze keer niet overdag, maar op een avond geklust. Samen Tijmen en Martijn. De vooras bevestigd, de voorste schokdempers bevestigd, wielen bevestigd en naar buiten gereden. Omdat 1 stuurstand vervangen is, is op het oog de uitlijning nog even bijgesteld maar dat moet later natuurlijk nog beter. Na afloop zijn de achterste trekstangogen verwijderd, die moeten nog verwisseld worden voor langere exemplaren.

even beetje uitlijnen.JPG

op de wielen.JPG

Nog even een beetje uilijnen

Op de wielen

24-12-2011

Bijna 2 maanden heeft het geduurd voordat we weer aan het klussen zijn geweest. Begin december hebben we even geprobeerd om de versnellingsbak weer op motor te bevestigen, maar dat lukte niet. Dat werd dus de uitdaging voor vandaag. Tijmen en Martijn waren er allebei bij, dus handjes genoeg voor dit gewichtige klusje. Maar ondanks alle moeite lukte het niet. Even gebeld met Burtoncar en we kregen te horen dat het een lastig klusje was, maar dat het een kwestie was van proberen en het moest lukken. Daarbij draaien aan de aandrijving (opzij van de versnellingsbak) en aan de ventilator aan de voorkant. Ondanks alle moeite helaas zonder resultaat. Dus een ritje naar Zutphen. Daar bleken ze een handig hulpstukje te hebben waarmee het wel lukte. Thuis gekomen is de motor bevestigd op het chassis, zijn de kachelpotten weer bevestigd en ook de demper.

65 motor.JPG

66 motor.JPG

De motor bevestigd op het nieuwe chassis.

Als laatste de demper vast.

25-02-2012

De winter is voorbij en de mooie dagen komen er weer aan, tijd dus om verder te gaan met ons project. Vandaag waren Max en Hein bezig, Tijmen kocht wat ontbrekende boutjes en maakte de fotos. De vorige keer was de motor bevestigd op het chassis, vandaag hebben we ons bezig gehouden met de:

- aandrijfassen;

Bij 1 aandrijfas hebben we een hoes moeten vervangen. Daarnaast bleken 3 moeren niet origineel, het waren draadeinden die bij de originele 2CV gebruikt zijn. Daar moeten we nog 3 nieuwe gaan halen.

- remschijven

Ze zien er nog goed uit volgens ons. We moet wel de remschijf koelkap links vervangen, daarvan is een deel afgebroken.

- remklauwen

Die hebben we uit elkaar gehaald, het zat niet zoals het hoorde vonden wij. Ook de hefboom van de handrem hebben we bevestigd. Wel moest 1 gat uitgeboord worden, want het paste niet goed op het nieuwe chassis.

- remleidingen voor

Nu de remklauwen bevestigd waren, konden we dit ook oppakken. In de bouwbeschrijving van BurtonCar staat het niet heel duidelijk en ook de vraagbaak kon ons niet helpen, maar gelukkig staan er links op hun site van eerdere bouwers. Wij hadden veel aan de link van Bas en Jos van der Zwaan. Daar hebben we goed kunnen kijken hoe de remleidingen liepen (en hoe de remklauwen bevestigd waren).

- de uitlaat

De uitlaat hadden we al sinds oktober, maar die is nu dus bevestigd. Niet erg moeilijk, maar wel een mooi resultaat.

Motor links.JPG

Detail motor rechts.JPG

Detail motor links

Detail motor rechts

Hein 1.JPG

Laatste foto motor.JPG

Hein aan het klussen

Totaaloverzicht

einde 1.JPG

einde 2.JPG

Eindresultaat van vandaag vanaf links

Eindresultaat vanaf achter

Voor de volgende keer gaan we o.a. met het schutbord verder. Dus ik heb maar even een uitgebreide boodschappenlijst gemaakt (totaal 1.140,-). Ik ga Burton maar even bellen zodat alles klaar ligt.

03-03-2012

Hein had na de vorige dag twijfels of de remklauwen wel goed gemonteerd zijn. Zoals ze nu gemonteerd zijn (zie foto 68) zitten de veertjes die de blokjes op zn plek houden aan de voorkant. Kunnen die dat echt houden als je remt? We hebben wat extra sites bekeken en ook even een bezoek gebracht aan Burton in Zutphen. Het gevoel van Hein bleek correct en we hebben de remklauwen inmiddels omgedraaid. Verderop op de site van Bas en Jos van der Zwaan zien we dat zij het ook geconstateerd hebben en de remklauwen hebben omgedraaid. Het leert in ieder geval dat we zelf na moeten blijven denken

benzinetank.JPG

remklauwen omgedraaid.JPG

Tijd om de benzinetank te bevestigen, banden gebruikt als hulp

De remklauwen zitten nu wel goed.

24-03-2012

Dit keer alleen aan de slag. Eerst even bij Burton langs voor nieuwe spullen en navragen hoe ik de linker stuurstang vast kan zetten, de bout draait namelijk mee. Blijkt dat je de stuurstang los moet maken van het wiel, naar duwen om spanning op de bout te zetten en daarna aan draaien. Voorbereidingen getroffen om op het krat van de body straks de body op te bouwen, voor de beschutting een partytent erover gezet. Daarnaast wat kleine dingen. Eerst links- men rechtsachter een klein stukje van het chassis afgezaagd, natuurlijk meteen behandeld. De tip van de bout voor de stuurstang werkte perfect. Daarna een bescherming bevestigd zodat de remkabel niet tegen de uitlaat aan komt. En de schakelpook bevestigd. De borgpin lijkt hier echter te kort, de borgclip kan er niet op. Maar eens bij Burton informeren of ik hier een langere nodig heb.

voorbereiding body.JPG

chassis 2.JPG

Voorbereiding voor de body, de visite van morgen moet even helpen

Chassis stukje ingekort (natuurlijk ook aan de linkerkant)

remkabel bescherming.JPG

bout stuurstang.JPG

remkabelbescherming

Deze bout moest met een truuk vast

schakelpook2.JPG

borgpen.JPG

De schakelpook bevestigd, incl schakelpookverbindingsstuk

 

De borgpen komt er maar net uit en lijkt te kort, de borgclip kan er niet op

 

 

21-04-2012

Vandaag een dag in het teken van de motor. De bout die verwijderd moet worden om de nieuwe ontsteking te bevestiging is rond! We zijn even bij Burtoncar langs geweest, maar daar hadden ze dit nog niet eerder meegemaakt. Dus de boor er maar op. Eerst boren om de kop eraf te krijgen. Dat duurde even, maar het lukte uiteindelijk. Toen de ventilator eraf en konden we bij het restant van de bout. Daar hebben we een gat ingeboord van 3mm, een spie erin van Belzer, daarop een 6-kantige bout gezet en konden toen (eigenlijk heel makkelijk) het restant eruit draaien. Toen konden we de oude ontsteking vervangen door de nieuwe elektrische ontsteking. Deze site was hierbij heel handig: www.2cv.nl/publicaties/bouman/123.html. Vervolgens de draden naar de bobine leiden. Omdat wij de rechtsvoor gaan bevestigen, was het niet handig om via de oude route linksvoor de draden omhoog te brengen. Ten slotte alles aansluiten en starten. Een beetje moeizaam, maar het lukte. Een goed einde van een zaterdagochtend klussen.

bout is rond.JPG

bout restant.JPG

Deze bout was dus echt rond

En het restant van de bout

ontsteking oud.JPG

ontsteking nieuw.JPG

De oude onsteking met de bedrading naar rechts.

De nieuwe ontsteking met de bedrading naar links.

 

youtube filmpje.JPG

 

.de 1e keer starten