04-06-2011

De Donoreend is gekocht, een witte 2CV6 Special S6, kenteken RV-02-NZ

11-06-2011

Vandaag hebben Max en Ewout een autoambulance opgehaald om de eend op te halen, we konden m lenen van Edward Koldewijn. Op weg naar de snelweg gebeurde nog bijna een ongeluk. Een traanplaat die op de autoambulance lag bleek los te liggen terwijl we dachten dat die vast zat. De wind kwam eronder en met een grote boog zweefde de plaat weg. Gelukkig zonder brokken te maken. Rond 12:15 kwamen we aan bij Burton Car in Zutphen. Na een bakje koffie werd de autoambulance afgekoppeld en zijn we naar het postkantoor gegaan om de eend over te schrijven. Meteen ook maar laten schorsen zodat we voorlopig geen wegenbelasting en verzekering hoeven te betalen. Terug bij Burton Car hebben we de eend op de autoambulance gezet en hebben, bij nog een bakje koffie, nog even nagepraat en wat tips meegekregen. Op het terrein stond ook nog een witte eend met een blauwe Burton ernaast. Op dit moment denken wij hier ook aan, dus snel maar even een foto gemaakt. Bij de Burton zit alleen een laag raam en wij willen een hoge. Handiger voor de wind, hap je niet zoveel vliegen, plus is dan ook een soft-top mogelijk. Thuis gekomen hebben we de eend in de tuin gezet. We hebben nog geprobeerd te starten, maar de accu gaf te weinig prik. We hadden afgesproken dat Burton Car nog even de motor van de eend zou bekijken om te zien wat de staat ervan is. Die zou goed moeten zijn, de eend is in mei 2010 nog APK gekeurd en is rijdend bij Burton Car neergezet. Het bleek handiger om een keer met de motor apart terug te komen, dus dat gaan we nog doen.

Tijmen wil er al snel aan sleutelen, die kan niet wachten. De planning is om morgenavond de koets eraf te halen.

Een paar impressiefoto's

 

1. Staat nog verdekt.jpg

2. niet helemaal oke meer.jpg

Onze donoreend staat nog verdekt

Ok, de eend is niet helemaal ok meer

3. sommige nog slechter.jpg

4. rechts nu en links straks misschien.jpg

Maar anderen zijn er nog slechter aan toe

Rechts een vergelijkbare eend, links misschien hoe de onze wordt?

5. opgeladen met hulp van Ewout.jpg

6. thuis-1.jpg

Opgeladen met hulp van Ewout

De eend is thuis

7. thuis-2.jpg

8. even gestald.jpg

Nog een keer

De eend is maar even in de tuin gestald

9. van zijn mooiste kant.jpg

10. laatste keer.jpg

Nog even een foto van zijn mooiste kant

De laatste foto met de koets er nog op?

12-06-2011

Vandaag is gestart met de demontage van de eend. Vanochtend hebben we (in de tuin) nog even gereden. Daarvoor moest de accu de hele nacht aan de oplader, maar vanochtend was het toch zover. Starten en de motor sloeg aan. Max en Birgit konden s ochtends al even rijden, Tijmen moest wachten tot vanavond want hij was bij Linda. Na het ritje van Tijmen zijn we begonnen met de sloop. Dat ging met de handleiding van Burton Car eigenlijk eenvoudig, maar we hadden toch wel wat lastige puntjes:

-       2 inbusboutjes bij het stuurslot, het duurde bijna 3 kwartier voordat we die gevonden hadden

-       Remolie verwijderen, je krijgt een lamme voet van dat rempedaal.

Verder spreken de fotos voor zich:

11. Aanwijzingen van Linda.JPG

12. Er ligt al wat naast.JPG

Linda leest voor wat er moet gebeuren

Linda houdt alles ook goed in de gaten

13. Hoe moet die bank er uit.JPG

14. Laat mij maar pa.JPG

Hoe moet de bank er nu uit?

Laat mij maar even pa.

15. Laat maar zien zoon.JPG

16. Bankje eruit even rust.JPG

Ok zoon, ga je gang.

Bankje eruit, even rustig zitten voor de fotograaf (Birgit)

17. Nippels eraf voor de remolie.JPG

 

Nippels verwijderen omdat de remolie eruit moet

 

13-06-2011

Een lang weekend (Pinksteren) dus vandaag konden we ook het nodige doen. Gaan we het redden om de koets eraf te krijgen? De belangrijkste problemen van vandaag waren:

-       De remleidingen waren goed, maar hebben we toch doorgeslepen (oeps, foutje)

-       De vreselijke koppelingskabel kregen we maar niet los! Gelukkig kost een nieuwe maar 9,50 dus we hebben m doorgeknipt

Uiteindelijk gewoon rustig doorgaan volgens de handleiding van Burton Car en dan kom je er wel. Een hoogtepunt was wel het los krijgen van de koets (slechts 17 boutjes) en vervolgens die eraf tillen. Met 2 man niet zo moeilijk. Na de laatste werkzaamheden moeten we de wielen eraf halen en alles op bokken zetten. Daarom hebben we het restant maar de garage in gereden nu het nog kan. Straks gaan we daar verder. De komende dagen hebben we weinig tijd, dus de voortgang van dit weekend houden we er niet in.

Natuurlijk hebben we wat fotos gemaakt:

18. Van binnen helemaal gestript.JPG

19. de motor is los van de koets.JPG

Binnen is alles gestript

en de motor is los van de koets

20. Ja de koets is los.JPG

Ja, die is wel los

21. de koets er af dragen.JPG

Tijmen en Max dragen de koets even weg, de krachtpatsers

22. de koets lig ernaast.JPG

23. de ultime cabrio.JPG

Leg m daar maar neer

De ultieme cabrio

24. alles achter elkaar.JPG

25. Birgit vindt het ook leuk.JPG

Even alles nog op een rij

Ook Birgit vindt het leuk

26. tja dit lijkt niet permanent.JPG

Dit zal het niet worden denk ik

 

14-06-2011

Na een drukke werkdag kom je thuis en denk dan maar niet dat je rust krijgt. Tijmen heeft de motor los! Ja, dan moet je natuurlijk door. Volgens een tip was het handig om met een hoge drukspuit de motor schoon te spuiten. Dus op de aanhangwagen ermee en naar de wasstraat. Daar goed de spuit erop en inderdaad een heel stuk schoner. Thuis verder met de wielen, de benzinetank en natuurlijk het chassisnummer eruit (dat schijnt nog wel eens vergeten te worden).

En weer hebben we wat fotos gemaakt:

27. motor op aanhanger.JPG

motor wasserette.JPG

de motor op de aanhanger voor een poetsbeurt

na een schoonmaakbeurt in de wasserette

28. Naar de wasstraat.JPG

29. chassisnr eruit halen.JPG

Na de schoonmaakbeurt weer terug

Het chassis nummer eruit

30. zo blijft er weinig over.JPG

 

Ja, zo blijft er nog maar weinig over

 

15-06-2011

De laatste klus voor deze week was de versnellingsbak van de motor verwijderen. Zaterdag gaat Max die naar Burton Car brengen om na te laten kijken. Voor het klusje van de versnellingsbak is Martijn, een vriend van Tijmen, komen helpen. Ook hij vindt het een leuk project (en is misschien wel een beetje jaloers?). Voor deze week zit het erop. Zaterdag gaat Max naar Burton Car en neemt op de terugweg een chassis mee.

Een paar fotos. De oplettende kijker ziet dat er werkkleding is aangeschaft: Burton overalls:

31. Inspectie - de versnellingsbak moet er af.JPG

32. de versnellingsbak is er af.JPG

Even een inspectie aan welke schroeven gedraaid moet worden

En na de inzet van het juiste gereedschap is de versnellingsbak er af

33. de motor met de dempers blijft over.JPG

Alleen de motor met de dempers blijft dan over.

18-06-2011

Het nieuwe chassis is opgehaald en de body besteld. Vele discussies zijn gevoerd en lang leek het naar zwart of donderblauw te gaan. Uiteindelijk vonden we dat de Burton dan niet bijzonder genoeg was, er waren er al te veel van. Daarom is het nu Crme wit geworden, hieronder een voorbeeld:

burton creme wit.JPG

Zo moet de Burton dus gaan worden.

30-06-2011

Door allerlei andere drukken zaken, heeft de 2CV (we noemen m pas Burton als het nieuwe chassis opgebouwd gaat worden) een tijdje stil gestaan. Maar vanavond zijn we bezig geweest om wielen, vering en dempers te verwijderen. Ook hebben we in de garage een plek ingericht waar de diverse onderdelen uitgestald staan.

garage 1.JPG

chassis bijna kaal.JPG

Een hoek ingericht voor Burton spullen.

Bijna kaal.

10-09-2011

De zomervakantie is voorbij, de school is weer begonnen. Eindelijk weer tijd om samen aan het project te werken. Met maar liefst 4 man, naast ons tween helpt Martijn weer en ook Hein. Doelstelling van vandaag: het chassis helemaal kaal en in stukken zodat die afgevoerd kan worden. Het weer zit mee, dus het liep allemaal voorspoedig. We hadden zelfs tijd om de achteras aan te pakken en kaal te maken. En ook nog even naar Burton Car te gaan voor wat onderdelen, o.a. remleidingen. Daar hebben we ook nog even de body bekeken want die is inmiddels gearriveerd in een krat van 290 bij 120. 1 oktober halen we die op.

36 Het laatste onderdeel eraf.JPG

38 Chassis in stukken.JPG

Het laatste onderdeel moet er af.

Het chassis gaat aan stukken (wat zit je petje leuk Martijn).

39 Dit blijft er over.JPG

37 hoe nu verder.JPG

Dit blijft er dan over, gereed voor de vuilstort.

Even overleggen voor we verder gaan