01-10-2011
Een memorabele dag want de body
is opgehaald. ‘s Ochtends ben ik nog even bezig geweest met de vooras. Eerst
even de kromme spoorstang eraf halen. Daarbij bleek dat de nieuwe spoorstang
die 2 weken geleden gehaald was te kort was. We bleken er 1 van een Dyane mee hebben gekregen en niet van een 2CV. Maar een
bezoek aan Buron Car zat al
in de planning, dus dat was geen probleem. Daar ook maar even de nodige rubbers
gehaald want de komende tijd gaan we verder met het rollend gedeelte, assen,
remleiding, wielen. Voor het vervoer hadden we een autoambulance geregeld, dat
is een stuk praktischer dan een huifkar. Thuis hebben we een tijdelijke opslag.
Achter de garage hebben we een fitnessruimte. Die is nu even geconfisqueerd als
opslag voor de body.
|
|
De body wordt naar de
aanhanger gemanoeuvreerd. |
Bijna erop. |
|
|
Thuis op
de oprit, nog in het krat |
Uit het
krat, in de fitness |
Vandaag van allerlei kleine dingen
gedaan aan de motor. En tot slot even gekeken of de body past. Niet helemaal,
de body staat wat schuin. Maar Tijmen moest natuurlijk wel even weten hoe het
zit.
|
|
De 1e
keer dat de body gepakt is, voorzicht even passen |
En dan moet je even kijken hoe dat zit |
Vandaag moest Max werken dus
ben ik (Tijmen) zelf bezig geweest. Had de hele dag de tijd dus wou veel gedaan
hebben. Doel voor vandaag schutblad af en achterklep. Eerst begonnen met de
kacheldoorvoer was op zich niet moeilijk alleen lastig dat je bij de bouten er
aan beide kanten bij moet. Daarna bezig met de pedalen, die moest met 1 bout
van de kacheldoorvoer worden bevestigt aan de body. Eerst maar even de
pedalenbeugels bevestigen zoeken naar bouten maar uiteindelijk gevonden. Met
veel moeite en veel vijlen eindelijk de remcilinder door de body gekregen. Nu
alleen het probleem dat de pedalenbeugels niet overeenkomt met de gaten in de
body dus daar later nog mee bezig (2 van de 8 bouten bevestigt). Hierna
de accubak bevestigt, paste eigenlijk net niet maar met klein beetje vijlen
toch de bouten door de gaten gekregen en bevestigt. Als laatste bezig met de
achterklep eerst het bevestigen van de rubbers (wat een knudde werk krijg last
van je duimen). Daarna verder lezen in het boek. Moet nu gaten boren! Daar
wacht ik maar even mee. Nog wel scharnieren van de achterklep evestigd op de body.
|
|
Zakjes,
mooi gesorteerd |
Hier ga ik mee beginnen |
|
|
De
scharnieren voor de achterklep |
De accubak zit goed vast, de rest niet echt |
Eerder deze week was Tijmen
al bezig geweest met de body. De achterlichten heeft hij bevestigd en de
accubak. Maar helaas paste de pedalensteun voor geen kanten en moest hij
stoppen. Vandaag ga ik daar mee verder, maar eerst de motor. Samen met Hein
hebben we geprobeerd de motor aan het draaien te krijgen. Helaas is het niet
gelukt. De accu was niet best meer, daar moet dus een ander voor komen. Maar
ook met de accu van mijn Volvo lukte het niet. De bougies vonken wel en ook de
benzine wordt omhoog gepompt. We weten even niet waar het aan ligt. Daar gaan
we over 2 weken verder mee. Na deze teleurstelling verder gekeken naar de body.
Tijmen had gelijk, de voorgeboorde gaten klopte inderdaad echt niet. Na wat
schroom zelf maar de boormachine ter hand genomen en de boor erin gezet.
Gelukkig was Ewout ook gearriveerd en konden we samen aan de slag, 1 binnen in
de body en 1 er buiten. Uiteindelijk dus toch nog e.e.a.
bevestigd. Tot slot ook even de reservewielhouder bevestigd. Nog niet de
uitsparing eruit gezaagd, dat bewaren we voor de volgende keer.
|
|
De
verlichting van binnenuit (kon er niet van achteren bij) |
De pedalenset en het rubber voor het stuur |
|
|
De
voorkant met het eindresultaat van vandaag |
Hier komt straks dus het reservewiel (als de uitsparing verwijderd is) |
14-04-2012
Vandaag
zijn Tijmen en Max weer bezig geweest met de body. De gaten voor de voorruitontwaseming moesten ondermeer geboord worden,
natuurlijk tig keer passen-en-meten, maar
uiteindelijk ging de boor er wel in en met succes. Verder wat andere dingen:
Uitsparing voor het reservewiel verwijderd met hulp van mijn Dremel, Stuurrubber gelijmd met Sikaflex,
ruitenvloeistoftankje, gat voor het stuur vergroot
met een Dremel (handig stuk gereedschap), stuur
bevestigd en avast een mal gemaakt voor het
dashboard. Want we laten het niet zo. Wortelhout (zoals bij diverse anderen) is
onze keuze, daarvoor gaan we maandag naar een “houtboer”, www.af.nl
|
|
De motor
van de voorruitontwaseming |
Nieuw vooraanzicht |
|
|
Gelijmd
stuurrubber + ruitensproeiertankje |
Het fraaie stuur + pijp van de voorruitontwaseming |
|
|
Ook zonder
stuur een fraai gezicht |
Samen aan het werk en goed kijken wat je doet |
|
|
Knippen en
plakken voor het dashboard met stevig karton |
Eindresultaat stemt tevreden, maandag naar de houtboer. |
16-04-2012
Vandaag
zijn Tijmen en Max weer bezig geweest met de body. Eerst nieuwe accu gehaald en
nieuwe bougies, daarna bij de houtboer langs voor fineer. Hij wenste ons succes
met het fineren, maar het zou moeten kunnen om zowel om de bocht te gaan als de
kleine knik mee te nemen. Thuis meteen even een proefstukje gedaan op een
eerder uitgezaagd polyester met Bizontix contactgel. En toen met de achterklep bezig. Wat een gepier, gepruts om de gaten voor de scharnieren goed te
krijgen! Niet alleen moesten we aardig schuren aan de scharnieren zelf (zie bouwhandeiding), maar ook de gaten op de juiste plek was
niet eenvoudig. Ook waren inderdaad de 2 bouten die het verst op de achterklep
komen te kort, dus daar moest uitgeboord worden. Gelukkig zitten er 2 polyester
lagen, zodat er voldoende houvast was nadat 1 laag uitgeboord was. Uiteindelijk
dus gelukt, maar hier zijn diverse uren in gaan zitten. Aan de onderkant hoefde
niks geschuurd te worden, dat viel weer mee. En waar iedereen problemen heeft
met de achterklepslotvanger ging het bij ons
vlekkeloos, een mooie compensatie voor het eerdere langdurige werk aan de
scharnieren. O ja, Jasper kwam ook nog even helpen. Voor het uitboren en
schuren was de Dremel weer heel erg fijn, ooit
gekregen van Joop maar lang blijven liggen en nu bewijst het zijn waarde
ruimschoots.
|
|
Proefstukje
van het fineer op het polyester. |
En tussendoor als de baas er even niet is…… |
|
|
Zo was de
klep er nog niet… |
….en zo wel. |
|
|
De
bovenste bout was te kort en het gat moest uitgeboord worden. |
Tot slot de achterklepsteun met Sikaflex gelijmd en vastgezet |
Tip:
De 1e keer dat we de achterklepsteun bevestigd hadden is mislukt, de
kit liet los. Dat gebeurde ook de 2e keer. Dus de 3e keer
ruim kit gebruikt en dat houdt wel goed.
28-04-2012
Terwijl
wij in Berlijn zaten, zijn Tijmen en Martijn bezig geweest met de motorkap. En
hebben ze een begin gemaakt met de kabelboom, achterin bevestigd en de rest met
stickers voorzien van een label.
|
|
Handig
gebruik van schroevendraaiers, beitel, karton en tie-raps |
Het resultaat is prima |
|
|
Nog even
van dichterbij |
Ook de gril zit erop, wel een kleine beschadiging die we later
aanpakken. |
|
|
Kabelboom
achterin |
Kabelboom gestickerd. |
06-05-2012
Het
weekend begon goed, zaterdag kwam met de post een pakketje van ABS met daarin
de lichtschakelaar en de schakelaar voor de richtingaanwijzers. We zouden
vandaag met de voorruit bezig gaan, maar helaas is er bij BurtonCar vertraging
opgetreden. Balen want vrijdag had ik gebeld en toen werd er nog gemeld dat ze
zaterdag opgehaald zouden worden, maar het is niet anders. Dan maar met iets
anders aan de gang, er is nog genoeg te doen. Voor vandaag stonden de
achterspatborden op het programma. De kraalrubbers zijn er nog niet, dus later
moeten de spatborden er weer af. Maar dan hebben we ze in ieder geval op maat.
Met hulp van Martijn, Jasper en Loek is het goed
gelukt. Eerst 110 cm uitmeten vanaf de voorkant en een merkteken plaatsen. Toen
tape aan de zijkant tegen het beschadigen. Vervolgens boren in de body. Het 2e
achterspatbord ging een stuk sneller, maar al met al kostte het toch ongeveer 4
uur.
|
|
Tape
bevestigd |
Secuur bevestigen, extra handjes zijn dan wel makkelijk |
|
|
Linksachter
is klaar |
De jongens hebben er lol in |
|
|
Het ziet er
al goed uit… |
En met de reflectoren nog beter |
|
|
Zaterdag
met de post waren de schakelaars van ABS gekomen. |
12-05-2012
Een dag om snel te vergeten, alles zat tegen. Het begon met de voorruit,
Op 14 april 2012 is die besteld en met een levertijd van 10-15 werkdagen zou
die dus ergens in de 1e week van mei klaar moeten liggen. Op 4 mei even gebeld
en ik hoorde ik dat ze zaterdagochtend 5 mei gehaald zouden worden. Op 5 mei
hoorde ik in Zutphen "helaas, maar we gaan ze 8 mei halen". Vandaag
hoorde ik dat het niet gelukt is maar dat ze er vrijdag 18 mei zouden zijn
(inmiddels is bekend dat dit ook niet gehaald wordt en dat het nu (hopelijk) 25
mei gaat worden…. Het geduld wordt zo wel op de proef gesteld. Voor de lezer:
bestel je spullen op tijd!
In plaats van de voorruit dan maar aan de slag met het dashboard. We
hadden 2 stukken wortelfineer gekocht bij de houtboer en voorzien van tips
(eerst nat maken, gebruik contactlijn, doe eerst een proefstuk, etc) gingen we vandaag aan de slag. Na het verlijmen de
nodige lijmklemmen geplaatst en dan maar afwachten.
Daarna bezig met het bankje. De bekleding hadden we opgehaald, dus daar konden
we mee bezig. Gelukkig waren er nog genoeg oude rubbers goed, want in het
kledingpakket zitten onvoldoende rubbers om ze allemaal te vervangen.
De volgende dag bleek dat het fineer gescheurd was, balen. Te nat
bevestigd misschien? We weten het niet. We laten het even rusten en gaan het
komende week verwijderen en schoonmaken.
|
|
Fineer
bevestigd en gelijmd |
Het resultaat is knudde. |
|
|
De
rugzijde van het oude bankje… |
De onderkant van het oude bankje |
|
|
De
rugzijde van het nieuwe bankje |
Chromen kentekenplaat bevestigd. |
.
17-05-2012
Gestart met het verwijderen van het fineer en de lijmresten verwijderen.
|
|
Fineer
verwijderd en lijmresten verwijderd. |
Typeplaatje bevestigd. |
18 en 20-05-2012
Na het debakel met het fineer hebben we
besloten om eerst de klokken te gaan monteren en later te bepalen wat we verder
met het dashboard gaan doen. Hout heeft duidelijk onze voorkeur, maar we gaan
eerst even bedenken wat het nu gaat worden. Tot dan toch maar de klokken
monteren want we hopen eind juni 2012 toch klaar te zijn. Tijdens de vrije dagen
rond Hemelvaart de gaten geboord en klokken geplaatst. Al wel begonnen met de
kabelboom, maar nog niet alles is aangesloten.
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Gaten geboord. |
Lichtschakelaar aan het bevestigen |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Het midden van het stuur is een stukje
skai-leer van de bekleding. |
We zijn tevreden met het resulaat. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
27-05-2012 Tijmen heeft gisteren samen
met Menno de voorruit opgehaald, de kraaldelen en wat klein spul. Vandaag kon
hij niet helpen en hebben Martijn en Max de voorruit geplaatst, de
ontwaseming definitief afgemaakt en het ruitenvegermechanisme bevestigd. Dit
trio had 1 ding gemeen: de RVS-afdekplaat waar ze
alle 3 aan bevestigd worden. Het is dus zaak om zeker te weten dat die goed
bevestigd is. Er zijn installatietekeningen, maar met de voorruit bij de hand
kunnen we nu eindelijk ook passen en meten voordat we de gaten gaat zagen. Het centrale gat van de RVS-afdekplaat moest op 144mm komen, maar op de tekening
is niet duidelijk van waar gemeten worden. De voorkant van de body of vanaf
de hoogte van het gat van de rechter motorkapscharnier. Met de ruit erbij
konden we zien dat het de voorkant van de body was. Het gat geboord, de
afdekplaat bevestigd en even de voorruit geplaatst. De lengte tot de knik van
de achterkant van de kuip tot de binnenzijde van het profiel van de
middelstijl moest 760mm zijn. Ik had al gelezen bij andere bouwers dat ze
uitkwamen op 770mm en dat dat prima was. Zelf kwam
ik ook op 770mm, dus dit is oké. De zijkanten van de voorruit moeten ook op
de body bevestigd worden. Het was even niet duidelijk welke schroeven ik
daarvoor gebruiken moest, maar weer even spieken bij andere bouwers en aldus
ook zelf gedaan (zie foto). Aan de bestuurderskant bleek de bijgeleverde
schroef te kort en heb ik uit mijn eigen voorraad een langere gepakt. Oké, de voorruit is
geplaatst, nu verder met de rest. Daarvoor moet de voorruit er weer af, maar
rustig aan en stapje voor stapje voor het beste resultaat. Het restant van
het ontwasemingspakket was eenvoudig. De
plaatschroeven leken niet lekker te pakken in de schroefclips, dus hebben we
de schroefclips even stevig tussen de bankschroef geklemd waarna het beter
ging. Uiteindelijk het ruiterwissermechanisme. Hiervoor moest de toerenteller
even eruit, het is daar wel krap onderin. Het boren van de gaten voor de
asjes was wel even lastig. De 16mm gaten hebben we nog even met een dremel iets ovaal opgerekt. En voordat we alles vast
gingen schroeven ook nog even afgekit. Het ging niet snel allemaal
(Birgit bedankt voor de hond uitlaten), maar het resultaat van vandaag is
weer goed. We zijn klaar voor de Wedding
van morgen!
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||