01-10-2011

Een memorabele dag want de body is opgehaald. ‘s Ochtends ben ik nog even bezig geweest met de vooras. Eerst even de kromme spoorstang eraf halen. Daarbij bleek dat de nieuwe spoorstang die 2 weken geleden gehaald was te kort was. We bleken er 1 van een Dyane mee hebben gekregen en niet van een 2CV. Maar een bezoek aan Buron Car zat al in de planning, dus dat was geen probleem. Daar ook maar even de nodige rubbers gehaald want de komende tijd gaan we verder met het rollend gedeelte, assen, remleiding, wielen. Voor het vervoer hadden we een autoambulance geregeld, dat is een stuk praktischer dan een huifkar. Thuis hebben we een tijdelijke opslag. Achter de garage hebben we een fitnessruimte. Die is nu even geconfisqueerd als opslag voor de body.

body1.JPG

body4.JPG

De body wordt naar de aanhanger gemanoeuvreerd.

Bijna erop.

body5.JPG

body6.JPG

Thuis op de oprit, nog in het krat

Uit het krat, in de fitness

17-03-2012

Vandaag van allerlei kleine dingen gedaan aan de motor. En tot slot even gekeken of de body past. Niet helemaal, de body staat wat schuin. Maar Tijmen moest natuurlijk wel even weten hoe het zit.

body passen 1.JPG

body passen 4.JPG

De 1e keer dat de body gepakt is, voorzicht even passen

En dan moet je even kijken hoe dat zit

05-04-2012

Vandaag moest Max werken dus ben ik (Tijmen) zelf bezig geweest. Had de hele dag de tijd dus wou veel gedaan hebben. Doel voor vandaag schutblad af en achterklep. Eerst begonnen met de kacheldoorvoer was op zich niet moeilijk alleen lastig dat je bij de bouten er aan beide kanten bij moet. Daarna bezig met de pedalen, die moest met 1 bout van de kacheldoorvoer worden bevestigt aan de body. Eerst maar even de pedalenbeugels bevestigen zoeken naar bouten maar uiteindelijk gevonden. Met veel moeite en veel vijlen eindelijk de remcilinder door de body gekregen. Nu alleen het probleem dat de pedalenbeugels niet overeenkomt met de gaten in de body dus daar later nog mee bezig (2 van de 8 bouten bevestigt).  Hierna de accubak bevestigt, paste eigenlijk net niet maar met klein beetje vijlen toch de bouten door de gaten gekregen en bevestigt. Als laatste bezig met de achterklep eerst het bevestigen van de rubbers (wat een knudde werk krijg last van je duimen). Daarna verder lezen in het boek. Moet nu gaten boren! Daar wacht ik maar even mee. Nog wel scharnieren van de achterklep evestigd op de body.

boutenpakket.JPG

pedaalbeugelbouten.jpg

Zakjes, mooi gesorteerd

Hier ga ik mee beginnen

achter.JPG

schutboard.JPG

De scharnieren voor de achterklep

De accubak zit goed vast, de rest niet echt

07-04-2012

Eerder deze week was Tijmen al bezig geweest met de body. De achterlichten heeft hij bevestigd en de accubak. Maar helaas paste de pedalensteun voor geen kanten en moest hij stoppen. Vandaag ga ik daar mee verder, maar eerst de motor. Samen met Hein hebben we geprobeerd de motor aan het draaien te krijgen. Helaas is het niet gelukt. De accu was niet best meer, daar moet dus een ander voor komen. Maar ook met de accu van mijn Volvo lukte het niet. De bougies vonken wel en ook de benzine wordt omhoog gepompt. We weten even niet waar het aan ligt. Daar gaan we over 2 weken verder mee. Na deze teleurstelling verder gekeken naar de body. Tijmen had gelijk, de voorgeboorde gaten klopte inderdaad echt niet. Na wat schroom zelf maar de boormachine ter hand genomen en de boor erin gezet. Gelukkig was Ewout ook gearriveerd en konden we samen aan de slag, 1 binnen in de body en 1 er buiten. Uiteindelijk dus toch nog e.e.a. bevestigd. Tot slot ook even de reservewielhouder bevestigd. Nog niet de uitsparing eruit gezaagd, dat bewaren we voor de volgende keer.

body - verlichting achter.JPG

body - pedalen.JPG

De verlichting van binnenuit (kon er niet van achteren bij)

De pedalenset en het rubber voor het stuur

body - voor.JPG

body - plek reservewiel.JPG

De voorkant met het eindresultaat van vandaag

Hier komt straks dus het reservewiel (als de uitsparing verwijderd is)

14-04-2012

Vandaag zijn Tijmen en Max weer bezig geweest met de body. De gaten voor de voorruitontwaseming moesten ondermeer geboord worden, natuurlijk tig keer passen-en-meten, maar uiteindelijk ging de boor er wel in en met succes. Verder wat andere dingen: Uitsparing voor het reservewiel verwijderd met hulp van mijn Dremel, Stuurrubber gelijmd met Sikaflex, ruitenvloeistoftankje, gat voor het stuur vergroot met een Dremel (handig stuk gereedschap), stuur bevestigd en avast een mal gemaakt voor het dashboard. Want we laten het niet zo. Wortelhout (zoals bij diverse anderen) is onze keuze, daarvoor gaan we maandag naar een “houtboer”, www.af.nl

20120414-voor1.JPG

20120414-voor2.JPG

De motor van de voorruitontwaseming

Nieuw vooraanzicht

20120414-voor3.JPG

20120414-binnen1.JPG

Gelijmd stuurrubber + ruitensproeiertankje

Het fraaie stuur + pijp van de voorruitontwaseming

20120414-binnen2.JPG

20120414-binnen3.JPG

Ook zonder stuur een fraai gezicht

Samen aan het werk en goed kijken wat je doet

20120414-dashboad1.JPG

20120414-dashboad2.JPG

Knippen en plakken voor het dashboard met stevig karton

Eindresultaat stemt tevreden, maandag naar de houtboer.

16-04-2012

Vandaag zijn Tijmen en Max weer bezig geweest met de body. Eerst nieuwe accu gehaald en nieuwe bougies, daarna bij de houtboer langs voor fineer. Hij wenste ons succes met het fineren, maar het zou moeten kunnen om zowel om de bocht te gaan als de kleine knik mee te nemen. Thuis meteen even een proefstukje gedaan op een eerder uitgezaagd polyester met Bizontix contactgel. En toen met de achterklep bezig. Wat een gepier, gepruts om de gaten voor de scharnieren goed te krijgen! Niet alleen moesten we aardig schuren aan de scharnieren zelf (zie bouwhandeiding), maar ook de gaten op de juiste plek was niet eenvoudig. Ook waren inderdaad de 2 bouten die het verst op de achterklep komen te kort, dus daar moest uitgeboord worden. Gelukkig zitten er 2 polyester lagen, zodat er voldoende houvast was nadat 1 laag uitgeboord was. Uiteindelijk dus gelukt, maar hier zijn diverse uren in gaan zitten. Aan de onderkant hoefde niks geschuurd te worden, dat viel weer mee. En waar iedereen problemen heeft met de achterklepslotvanger ging het bij ons vlekkeloos, een mooie compensatie voor het eerdere langdurige werk aan de scharnieren. O ja, Jasper kwam ook nog even helpen. Voor het uitboren en schuren was de Dremel weer heel erg fijn, ooit gekregen van Joop maar lang blijven liggen en nu bewijst het zijn waarde ruimschoots.

proefstukje2.JPG

rust.JPG

Proefstukje van het fineer op het polyester.

En tussendoor als de baas er even niet is……

achterklep start.JPG

achterklep dicht.jpg

Zo was de klep er nog niet…

….en zo wel.

achterklep bouten.JPG

achterklepscharnier.jpg

De bovenste bout was te kort en het gat moest uitgeboord worden.

Tot slot de achterklepsteun met Sikaflex gelijmd en vastgezet

Tip: De 1e keer dat we de achterklepsteun bevestigd hadden is mislukt, de kit liet los. Dat gebeurde ook de 2e keer. Dus de 3e keer ruim kit gebruikt en dat houdt wel goed.

28-04-2012

Terwijl wij in Berlijn zaten, zijn Tijmen en Martijn bezig geweest met de motorkap. En hebben ze een begin gemaakt met de kabelboom, achterin bevestigd en de rest met stickers voorzien van een label.

gaas1.JPG

gaas2.JPG

Handig gebruik van schroevendraaiers, beitel, karton en tie-raps

Het resultaat is prima

gaas3.JPG

front1.JPG

Nog even van dichterbij

Ook de gril zit erop, wel een kleine beschadiging die we later aanpakken.

kabelboom1.JPG

kabelboom2.JPG

Kabelboom achterin

Kabelboom gestickerd.

06-05-2012

Het weekend begon goed, zaterdag kwam met de post een pakketje van ABS met daarin de lichtschakelaar en de schakelaar voor de richtingaanwijzers. We zouden vandaag met de voorruit bezig gaan, maar helaas is er bij BurtonCar vertraging opgetreden. Balen want vrijdag had ik gebeld en toen werd er nog gemeld dat ze zaterdag opgehaald zouden worden, maar het is niet anders. Dan maar met iets anders aan de gang, er is nog genoeg te doen. Voor vandaag stonden de achterspatborden op het programma. De kraalrubbers zijn er nog niet, dus later moeten de spatborden er weer af. Maar dan hebben we ze in ieder geval op maat. Met hulp van Martijn, Jasper en Loek is het goed gelukt. Eerst 110 cm uitmeten vanaf de voorkant en een merkteken plaatsen. Toen tape aan de zijkant tegen het beschadigen. Vervolgens boren in de body. Het 2e achterspatbord ging een stuk sneller, maar al met al kostte het toch ongeveer 4 uur.

achter-1.JPG

achter-2.JPG

Tape bevestigd

Secuur bevestigen, extra handjes zijn dan wel makkelijk

achter-3.JPG

achter-4.JPG

Linksachter is klaar

De jongens hebben er lol in

achter-5.JPG

achter-6.JPG

Het ziet er al goed uit…

En met de reflectoren nog beter

richtingschakelaar.JPG

Zaterdag met de post waren de schakelaars van ABS gekomen.

12-05-2012

Een dag om snel te vergeten, alles zat tegen. Het begon met de voorruit, Op 14 april 2012 is die besteld en met een levertijd van 10-15 werkdagen zou die dus ergens in de 1e week van mei klaar moeten liggen. Op 4 mei even gebeld en ik hoorde ik dat ze zaterdagochtend 5 mei gehaald zouden worden. Op 5 mei hoorde ik in Zutphen "helaas, maar we gaan ze 8 mei halen". Vandaag hoorde ik dat het niet gelukt is maar dat ze er vrijdag 18 mei zouden zijn (inmiddels is bekend dat dit ook niet gehaald wordt en dat het nu (hopelijk) 25 mei gaat worden…. Het geduld wordt zo wel op de proef gesteld. Voor de lezer: bestel je spullen op tijd!

In plaats van de voorruit dan maar aan de slag met het dashboard. We hadden 2 stukken wortelfineer gekocht bij de houtboer en voorzien van tips (eerst nat maken, gebruik contactlijn, doe eerst een proefstuk, etc) gingen we vandaag aan de slag. Na het verlijmen de nodige lijmklemmen geplaatst en dan maar afwachten.

Daarna bezig met het bankje. De bekleding hadden we opgehaald, dus daar konden we mee bezig. Gelukkig waren er nog genoeg oude rubbers goed, want in het kledingpakket zitten onvoldoende rubbers om ze allemaal te vervangen.

De volgende dag bleek dat het fineer gescheurd was, balen. Te nat bevestigd misschien? We weten het niet. We laten het even rusten en gaan het komende week verwijderen en schoonmaken.

dashnoard2.JPG

dashnoard5.JPG

Fineer bevestigd en gelijmd

Het resultaat is knudde.

bank1.JPG

bank2.JPG

De rugzijde van het oude bankje…

De onderkant van het oude bankje

bank4.jpg

kenteken.JPG

De rugzijde van het nieuwe bankje

Chromen kentekenplaat bevestigd.

.

17-05-2012

Gestart met het verwijderen van het fineer en de lijmresten verwijderen.

dashnoard7.JPG

typeplaatje.JPG

Fineer verwijderd en lijmresten verwijderd.

Typeplaatje bevestigd.

18 en 20-05-2012

Na het debakel met het fineer hebben we besloten om eerst de klokken te gaan monteren en later te bepalen wat we verder met het dashboard gaan doen. Hout heeft duidelijk onze voorkeur, maar we gaan eerst even bedenken wat het nu gaat worden. Tot dan toch maar de klokken monteren want we hopen eind juni 2012 toch klaar te zijn. Tijdens de vrije dagen rond Hemelvaart de gaten geboord en klokken geplaatst. Al wel begonnen met de kabelboom, maar nog niet alles is aangesloten.

db1.JPG

db2.JPG

 

 

 

 

Gaten geboord.

Lichtschakelaar aan het bevestigen

 

 

db3.JPG 

db4.JPG

 

 

Het midden van het stuur is een stukje skai-leer van de bekleding.

We zijn tevreden met het resulaat.

 

 

27-05-2012

Tijmen heeft gisteren samen met Menno de voorruit opgehaald, de kraaldelen en wat klein spul. Vandaag kon hij niet helpen en hebben Martijn en Max de voorruit geplaatst, de ontwaseming definitief afgemaakt en het ruitenvegermechanisme bevestigd. Dit trio had 1 ding gemeen: de RVS-afdekplaat waar ze alle 3 aan bevestigd worden. Het is dus zaak om zeker te weten dat die goed bevestigd is. Er zijn installatietekeningen, maar met de voorruit bij de hand kunnen we nu eindelijk ook passen en meten voordat we de gaten gaat zagen.

Het centrale gat van de RVS-afdekplaat moest op 144mm komen, maar op de tekening is niet duidelijk van waar gemeten worden. De voorkant van de body of vanaf de hoogte van het gat van de rechter motorkapscharnier. Met de ruit erbij konden we zien dat het de voorkant van de body was. Het gat geboord, de afdekplaat bevestigd en even de voorruit geplaatst. De lengte tot de knik van de achterkant van de kuip tot de binnenzijde van het profiel van de middelstijl moest 760mm zijn. Ik had al gelezen bij andere bouwers dat ze uitkwamen op 770mm en dat dat prima was. Zelf kwam ik ook op 770mm, dus dit is oké. De zijkanten van de voorruit moeten ook op de body bevestigd worden. Het was even niet duidelijk welke schroeven ik daarvoor gebruiken moest, maar weer even spieken bij andere bouwers en aldus ook zelf gedaan (zie foto). Aan de bestuurderskant bleek de bijgeleverde schroef te kort en heb ik uit mijn eigen voorraad een langere gepakt.

Oké, de voorruit is geplaatst, nu verder met de rest. Daarvoor moet de voorruit er weer af, maar rustig aan en stapje voor stapje voor het beste resultaat. Het restant van het ontwasemingspakket was eenvoudig. De plaatschroeven leken niet lekker te pakken in de schroefclips, dus hebben we de schroefclips even stevig tussen de bankschroef geklemd waarna het beter ging.

Uiteindelijk het ruiterwissermechanisme. Hiervoor moest de toerenteller even eruit, het is daar wel krap onderin. Het boren van de gaten voor de asjes was wel even lastig. De 16mm gaten hebben we nog even met een dremel iets ovaal opgerekt. En voordat we alles vast gingen schroeven ook nog even afgekit.

Het ging niet snel allemaal (Birgit bedankt voor de hond uitlaten), maar het resultaat van vandaag is weer goed.

We zijn klaar voor de Wedding van morgen!

middensteun.JPG

spiegel-r.JPG

Het centrale afdekplaatje

De bevestiging van de voorruit rechts

spiegel-l.JPG

onder dashboard.JPG

Bevestiging spiegel links

Onder het dashboard vanaf de passagierskant

voorruit6.JPG

voorruit9.JPG

De ruitenwisserasjes passen fraai voor de voorruit

voorruit8.JPG

 

Klaar voor de wedding

 

 

28-05-2012 De Wedding!

Vandaag staat in het teken van “De Wedding”, het samenvoegen van de body en het chassis.

Hiervoor hadden we wat extra handjes opgetrommeld: Ewout, Linda, Birgit, Martijn, Loek, Jasper en Ruud kwamen ons helpen.

Voordat we konden beginnen eerst het chassis voor de body gereden, scheelt weer sjouwwerk. Ook even een gat geboord zodat de draadjes van de tankvlotter aangesloten konden worden. Al eerder hadden we aan de achterzijde van het frame een stuk afgeslepen, maar bij de 1e samenvoeging bleek dat te weinig. We kregen de body niet boven de gaatjes van het chassis. Dus alles er weer af en opnieuw wat afgeslepen. Natuurlijk meteen in de RX10 gezet. Toen even laten drogen tijdens de lunch (tosti´s met zalm, mmmmm). Daarna een succesvolle 2e poging ondernomen. In de kofferbak was 1 gat te ver naar achteren geboord (staat ook zo in de handleiding, kan dat niet goed voorgeboord worden?), dus op de goede plek een nieuw gat geboord. De strips zijn vastgezet, evenals de uitlaat. Voor al het boorwerk was de dremel weer een welkome hulp. Ook nog even het onderste deel van de stuurstang geplaatst. De benzinevulpijp lukte niet, omdat de achterspatborden al bevestigd zijn. Later deze week gaan de achterspatborden eraf om de kraaldelen te bevestigen, dan doen we ook meteen de benzinevulpijp.

chassis naar de lek.JPG

dit gaat niet zo jongens.JPG

Het chassis wordt naar de plaats gereden

Dat gaat niet zo jongens!

chassisband bevestigen.JPG

chassisband bevestigd-2.JPG

Chassisband bevestigen

Chassisband bevestigd

chassisband bevestigd-1.JPG

begin-2.JPG

Ook chassisband achter, alvast doorgeboord bij de gaten

Het gaat beginnen!

begin-3.JPG

begin-4.JPG

Eerst de achterkant achter het chassis haken

Passen en meten

begin-5.JPG

begin-7.JPG

Toch iets naar rechts

Iedereen lekker actief (behalve Jasper dan)

klaar-1.JPG

inkorten-1.JPG

Klaar!

Nee, toch niet. Het chassis moet nog iets ingekort worden.

RX10.JPG

geslaagd-1.JPG

Even insmeren met RX10.

2e keer, we waren geoefend, ging het snel en nu wel goed.

aandraaien.JPG

bankstel.JPG

Bouten goed aandraaien (natuurlijk maatje 11, de standaard bij een 2CV)

Het bankstel.

kofferruimte-1.JPG

klaar-2.JPG

De achterbak was nog passen en meten, 2 gaten moest nog geboord worden.

En toen: Klaar!