klaar-2.JPG

Na de wedding (zie Body) kon het afbouwen beginnen.

1/10-06-2012 Diverse werkzaamheden

Na de samenvoeging van body en chassis is het even stil geweest.

We hebben een probleem met de stuurkolom. Die zit niet helemaal op z’n plek, alsof de onderste stuurpen te kort is. We zijn ervoor nog even bij Burton langs geweest. Daar bleek dat er inderdaad 2 lengtes zijn. Ook bleek dat wij (helaas) wel de lange hebben. Dus we mogen het opnieuw proberen.

Ondertussen hebben we diverse zaken opgepakt die niet allemaal zichtbaar zijn:

-       Groot stuk van de kabelboom verder aangesloten

-       Zekeringenkast en knipperlichtrelais bevestigd

-       Schakelpook bevestigd (nog niet vastgeschroefd, want is een sta-in-de-weg voor zaken achter het dashboard)

-       Driehoek schakelpook ingedeeld (choke, contactslot, startknop, 12v-aansluiting)

zekeringen.JPG

Accu en schakelpook.JPG

Zekeringkast en knipperlichtrelais

Accu en schakelpook

bekabeling en schakelpook.JPG

driehoek2.JPG

Kabelboom en schakelpook

Driehoek schakelpook

 

17-06-2012 Kabelboom

Met zo nu en dan even door de week, was vandaag eindelijk de kabelboom gereed. Ook choke bevestigd en de spanningsregelaar op het schutbord.

De 1e keer starten vloog de zekering (40) eruit. Na telefonisch overleg met Hein bleek dat ik de kabel voor contact/startmotor (nr 50) aan de verkeerde bout bevestigd had, die moet onder aan de dunne schroefdraad onder, niet aan de dikke links. Na de correctie is het voor het eerst gelukt om de Burton te starten. Het rijden bewaren we voor komend weekend, de remolie is nog niet bijgevuld en de handrem ook nog niet.

startmotor.JPG

olie en spanningsregelaar.JPG

Aangezicht startmotor, draad 50 dus onderaan en niet links bevestigen!

Oliereservoir aangesloten en spanningsregelaar bevestigd.

24-06-2012 Stuurkolom

Al eerder ging het niet lekker met de stuurkolom, vandaag zijn we van vooraf aan weer begonnen.

Nu in ieder geval conform de handleiding eerst het onderste deel. Daarna leek de kruiskoppeling niet te passen. De kruiskoppeling zat al op het bovenste deel van de stuurkolom vast, dus die eerst maar los gemaakt. Bleek die dus verkeerd om te zitten. Daarna ging het simpel, maar we moesten het dasboard nog aardig induwen om de schroeven bevestigd te krijgen. Het koppelingspedaal komt in ruststand wel tegen de stuurkolom aan, maar de stuurkolom zit nog niet aan het schutboard vast. Daarmee kunnen we de stuurkolom vrijmaken van het koppelingspedaal.

Verder nog wat kleine dingen:

-       Lampjes geplaatst in achterverlichting

-       Driehoek in Schakelpook bevestigd

-       Schakelpook gemonteerd

We zijn best weer lekker opgeschoten.

Nog wel even een mail gestuurd naar Burton Car. In het ruitenwisserpakket zat geen schakelaar, hoort die er wel of niet in? Ook vast geďnformeerd of in de 1e helft van augustus 2012 een voor-keuring mogelijk is.

06-07-2012 Uitlaat, bankje en kraalrubbers

Eerst vorige week de uitlaat aangepakt, want die zat strak tegen de body aan. Alles losgedraaid en opnieuw vastgemaakt en nu zit die fraai. Daarna het bankje. De bevestiging ging goed, maar toen het plaatsen. Iedere keer weer lastig om het bankje erin te zetten, maar uiteindelijk lukte dat. Toen de bevestiging vastgemaakt. Staat raar, zoals die links en rechts naar buiten wijst, maar dat hoort zo. Ze moeten er trouwens wel weer uit, want de plank achter het bankje krijgen we er nu niet in.

Inmiddels heeft Tijmen samen met Jasper de kraalrubbers op een achterspatbord bevestigd. Ze hebben veel lijmklemmen gebruikt, maar dat werkt wel lekker.

 

uitlaat past.JPG

bevestiging bank.JPG

Uitlaat pas nu mooi.

De bevestiging voor het bankje, staat links en rechts naar buiten maar dat hoort zo

kraalrubber1.JPG

kraalrubber2.JPG

Veel lijmklemmen, maar dan blijft het goed zitten.

Van op zij ziet het er al goed uit.

 

 

28-07-2012 Vakantie bijna voorbij, nieuwe mijlpaal: PROEFRIT!

De vakantie is bijna voorbij. Vorige week heeft Tijmen het linker spatbord bevestigd, vandaag willen we een proefrit gaan maken.

Maar eerst nog even de remleiding vullen. Omdat mijn 2CV schijfremmen voor heeft, moet dat LHM-remolie zijn, een groene minerale olie. Eerst het reservoir helemaal vol en vervolgens de remmen afgelopen. Eerst rechtsachter, ontluchtingsnippel los en dan steeds de rem indrukken totdat er groene olie via een slangetje in een jampotje kwam. Eerst kwam er bruine olie, maar uiteindelijk fraai groen. Hetzelfde herhaald voor linksachter en het ontluchtingsnippel bij de voorste linker remklauw. Hierna voelde de rem lekker stevig aan.

Vervolgens met de spatborden bezig. Links moest nog een keer overnieuw, want de kraalrubbers zaten niet helemaal goed. Dus gedeeltelijk losgetrokken en toen het spatbord opnieuw bevestigd. Nu zit het spatbord en het rubber wel goed. Met de ervaring hier hebben we het rechtsachter anders gedaan. We hebben die namelijk niet gelijmd. Even voor het gemak met een plakbandje vastgemaakt en ingeknipt waar nodig. Bijvoorbeeld bij de gaten voor de bouten maar ook in de rondingen (zie ook plaatje boven met de lijmklemmen). Toen het spatbord tegen de body aan. Steeds een boutje erdoor, plakband eraf en met de hand het kraalrubber ertussen. Resultaat is perfect! Conclusie: Lijmen met Sikaflex is niet nodig.

Tot slot de benzinevulpijp gemonteerd. Hiervoor wel even het wiel eraf gehaald, dat maakte het een stuk makkelijker. Het gat in het spatbord was groot genoeg, maar voor de bevestiging moesten we kort rond het gat 6 gaatjes boren. Heel voorzichtig om niks af te breken. Na de bevestiging het wiel weer gemonteerd en de tank gevuld met benzine.

Toen werd het tijd voor een (succesvolle) proefrit. De accu was leeg, dus de Volvo heeft even geholpen met startkabels. Maar daarna startte Burton 1039 vlot en zijn we even in de straatjes achter ons huis kort de proefrit wezen maken. We zitten wat hoog, want het bankje zit er nog niet in. In plaats daarvan zit de chauffeur op een klein krukje.

remvloeistof.JPG

benzinefilter.JPG

Groene LHM-remolie

Benzine filter gemonteerd (linksvoor) en bevestigd met tierap.

spatbord la.JPG

spatbord la 2.JPG

Spatbord linksachter

spatbord ra 1.JPG

spatbord ra 2.JPG

Spatbord rechtsachter met benzinedop

proefrit2.JPG

proefrit4.JPG

Rondje 1

Rondje 2

proefrit1-youtube.JPG

proefrit2-youtube.JPG

 

 

29-07-2012 Front

Vandaag een klein klusje, namelijk het front monteren. Het gaas had Tijmen al een keer met Sikaflex gemonteerd. De uitleg is simpel, alleen is nog niet duidelijk wanneer de langere of de kortere boutjes gebruikt moeten worden. Maar dat bedenken we vast nog wel. Aan de voorkant is de front nog niet bevestigd, de benzineleiding moet nog even omgelegd worden.

front links.JPG

front rechts.JPG

Linksvoor

rechtsvoor

 

05-08-2012 Spatborden voor

Vandaag een leuke klus: De voorspatborden bevestigen. Wel zonder de kraalrubbers, die komen later deze week.

Allereerst hebben we linksvoor het gat gemaakt voor de warmte afvoer van de motor. Afgelopen zaterdag ben ik nog even bij Burton Car wezen kijken, maar alle Burton’s daar hadden de oude warmte-afvoerslangen, wij hebben de nieuwe warmte-afvoerrubbers. Dat betekent wel dat de bouwhandleiding op dit punt niet klopt, opletten dus. Eerst aan de buitenkantklein afgetekend waar het rubber ongeveer zat, vervolgens met een rondgatenboor die iets kleiner is het gat gemaakt (een gat groter maken lukt wel, een gat kleiner maken is lastiger). Vervolgens met een dremel en een frees het gat groter gemaakt. Het rubber aan de spatbordkant is iets te groot, dus hebben we er wat afgeknipt, zie de foto hieronde van onder het spatbord.

We hebben het spatbord afgetekend, maar achteraf bleek het niet nodig. Tenminste niet als je met 4 personen bent. Eerst hebben we 2 gaten in het spatbord gemaakt, net aan weerszijden van het warmte-afvoer rubber. Daarmee hebben we het spatbord vastgezet en vervolgens linksonder en rechtsonder de gaten geboord en het spatbord ook daar vastgezet. Daarna konden er links nog 2 extra gaten geboord worden, rechts is daarvoor te weinig ruimte en hebben we de gaten alleen afgetekend. Later deze week gaan de spatborden er weer af voor de kraalrubbers en zullen we ze dan uitboren. Met de ervaring van het spatbord linksvoor ging het spatbord rechtsvoor heel snel, binnen 20 minuten zat die er ook op. Toen nog even de motorkap er los op gelegd om alvast te kijken hoe de Burton er straks uit zal gaan zien.

kachelafvoer en afgetekend.JPG

kachelafvoer.JPG

Gat gemaakt voor warmte-afvoerrubber en spatbord afgetekend

Warmte-afvoerrubber aan bovenzijde afgeknipt

spatbord lv.JPG

spatbord lv2.JPG

Spatbord van opzij

Spatbord van achteren

met spatborden.JPG

met motorkap.JPG

Het eindresultaat van vandaag

Even de motorkap er los opgelegd.

06-08-2012 Motorkap en verlichting voor

Weer een leuke klus: de motorkap bevestigen en de verlichting voor.

Eerst hebben de knipperlichten bevestigd op het hoogste punt van het spatbord. Ook natuurlijk even getest of ze het doen. De bruine draad gaat naar de achterste bout en de groene en rode draad hebben we bevestigd. In dat geval brandt zowel de stadsverlichting en doet het knipperlicht het ook. Omdat we het verschil niet duidelijk vonden, waren we van plan om de rode draad waarschijnlijk niet aan te sluiten en dus alleen het knipperlicht te gebruiken. Later bleek dat we draden verkeerd hadden aangesloten waardoor het felle licht als dimlicht werd gebruikt en het normale licht als knipperlicht. Logisch dat het niet opvalt. Na het omwisselen van de draden besloten we om toch het dimlicht te gebruiken. Het geeft nu mooi de buitenkant van de Burton aan, ook als de auto een keer in het donker ergens geparkeerd wordt.

Daarna hebben we het luchtfilterhuis verwijderd zodat de bevestigingsstang van de koplampen op zijn plaats kon. Na goed uitmeten, verbeet de afstand tot de gril niet, heeft de dremel weer uitstekende dienst bewezen voor het zo nauwkeurig mogelijk frezen van de uitsparingen. Meteen ook de motorkapsteun geplaatst met de bevestigingsbeugel aan het schutbord naast de ventilator.

De volgende klus was de motorkap. Als je de kofferdeksel kan monteren, dan is dit een eenvoudig klusje. Natuurlijk wel goed uitmeten, maar dan gaat het eenvoudig.

Tot slot hebben we de koplampen bevestigd voor het laatste plaatje..

lamp2.JPG

lamp1.JPG

Koplamp

Koplamp

front met lampen 1.JPG

front met lampen 2.JPG

Front laag

Front hoger

12-08-2012 Diverse klussen het einde nadert!

Afgelopen week diverse klussen gedaan:

-       spatborden voorzien van kraalrubbers en gemonteerd. Voor de montage van de kraalrubbers hebben we de eerdere werkwijze weer herhaald, namelijk zonder lijm. Wel hebben we de stukken die bloot komen te liggen als het front met voorspatborden verwijderd worden (bv voor een beurt) alsnog gelijmd met contactlijm. Dit was makkelijk omdat het een recht stuk was en daarbij zou het onhandig zijn als het er een keer af moet;

-       vastlijmen van kabelboom met Sikaflex, diverse lijmklemmen hielpen een handje mee;

-       plaatsen van het kleedje in de kofferruimte;

-       tot 4 maal toe het schutbord in de Jachtlak gezet (montage gebeurt ongeveer als laatste, nu is het lekker om nog languit te kunnen liggen);

-       opbinden van de kabelboom onder het dashboard;

-       opbinden van de kabelboom onder de motorkap waarbij we de hete delen (uitlaat e.d.) mijden;

-       monteren van een haakse bougiekabel (in eerste instantie heb ik een paar maanden geleden 2 gewone bougiekabels bij Burton Car meegekregen, dat past rechtsvoor niet);

-       montage van de koplampen, de stadslichten zijn hierbij niet aangesloten, want we gebruiken die in de knipperlichten. Wel is de kabel voor de stadlichten in de koplampen eigenlijk te kort, dat zou een paar centimeter langer moeten zijn. Voor de bedrading hebben we getwijfeld of we zouden proberen om die door de buis te leiden. We zijn gisteren bij Burton Car langs geweest voor wat kleine onderdelen en hebben meteen rond gekeken. Een gat in de body misstaat niet en valt ook nauwelijks op. We kiezen dus alsnog voor de makkelijke weg;

-       montage van de bobine, nu nog even met tieraps want bij het boren door de RVS-koplampenbuis is het boortje afgebroken

-       montage van de (primitieve) warmteregeling;

-       montage van het hoekprofiel om de stuurkolom vast te zetten;

-       vervangen van eerder provisorisch aangebrachte bekabeling achter de schakelpookdriehoek door deugdelijke bedrading, incl. zweefzekering voor de 12v-aansluiting;

-       vervangen van te korte schakelpookborgpen door een bout met moer, de fraaie RVS schakelpook die op de bak gemonteerd wordt is te breed voor de borgpen.

Helaas is in bij rechter voorwiel een grote speling opgetreden. We hebben daar een nieuw wiellager gemonteerd, maar er is nu iets mis. Komende week maar even kijken of het aandraaien van de naafmoer (tip van Hein) helpt.

We gaan de laatste week van het bouwen in, komende zaterdag moet Burton 1039 gereed zijn!

13-08-2012 Diverse klussen, het einde nadert!

Vanavond weer geklust:

-       van de bouten van het voorspatbord die aan de body zijn bevestigd, zijn de moeren vervangen door zgn. lijmmoeren. Daardoor kan je in je eentje het front met de spatborden demonteren en kan straks de binnenbekleding gewoon helemaal gelijmd worden;

-       de spatborduithouders gemonteerd tussen de voorspatborden en het front;

-       de ruitenspoeier bevestigd op de motorkap, maar die zit niet tot tevredenheid en de zwarte variant vinden we niet zo fraai dus vanavond op de site van Burton Car alsnog de chromen variant voor op de motorkap besteld. Die sproeit hopelijk ook hoger, want de zwarte sproeit bijna onder de ruit door;

-       de kentekenplaat aan de voorkant gemonteerd, maar die zit te laag dus dat wijzigen we nog.

16-08-2012 De laatste lijmklussen

Vanavond weer wat geklust, “Lijmen” was het motto.

Eerst (opnieuw) het rubber lijmen onderaan de stuurkolom. Die was ooit gelijmd, maar door het gedonder met het passen van de stuurkolom (zie eerdere verslagen) moest het opnieuw. Een vervelende klus, omdat we er alleen vanuit de body bij kunnen. Flink wat Sikaflex gebruikt.

Onder de motorkap hebben we chassisband geplakt. De hoofdreden was dat in het midden de motorkap wat doorzakte, door het band komt die nu in het midden ophoog en sluit ook beter aan de zijkant. Verder is het een maatregel tegen het trillen van de motorkap.

Daarna het schutbord lijmen. Maar bij nader inzien hebben we hoekijzers op de laatste bevestigingsbout van bodystrips, daarmee werd perfect het schutbord van onderen geklemd. Geen gedoe met de Sikaflex dus. Aan de zijkant klemt het schutbord en aan de bovenkant ook. Daar niet gelijmd, maar wel over de hele breedte nog een strip chassisband geplakt tegen het eventueel rammelen.

Tot slot de beide zijwandpanelen gelijmd. Conform instruktie heeeeel ruim gelijmd, de pot is bijna leeg. Eerst 1 kant gedaan en de andere kant nog niet gelijmd. Als het dan tegen zit dan droogt die niet teveel uit. Het is wat passen en meten, maar het lukt. Werk vanaf onderaf en bevestig de zijwandbekleding verder naar boven.

We zijn tevreden over het resultaat. De laatste zaken staan voor a.s. zaterdag:

-       slotvanger motorkap

-       kentekenplaat aan de voorkant wat omhoog

-       bankje

-       ruitenwissers

-       kofferbakdeksel zit een tikje scheef, dat passen we nog even aan

-       12v-aansluiting in de kofferbak

onder motorkap.JPG

schutbord.JPG

Chassiband voor de hoogte en tegen trillen

Schutbord geklemd

zijwandbekleding.JPG

voorkant.JPG

Zijwandbekleding (rimpel rechts is later nog weggewerkt)

Het front (de kentekenplaat wordt nog verbeterd)

18-08-2012 De laatste klussen

De laatste klussen, dat was inderdaad de bedoeling van vandaag. Helaas gaat het niet lukken omdat we nog 2 onderdelen verwachten van Burton Car: bevestigingsbout van een ruitenwisser, chromen ruitensproeier voor op de motorkap. Maar de rest ging goed.

Vanwege het weer, meer dan 30 graden, eerst maar even een tent over de Burton geplaatst.

Daarna het bankje gemonteerd. We hebben uitgemeten waar we het bankje precies willen hebben. Dat werd iets verder naar voren dat bij de meese Burton’s, maar niet te ver zodat de schakelpook goed bediend kan worden. Eerst de rails in de Burton werkte niet, dus wij hebben ervoor gekozen om in de volgende volgorde het bankje te bevestigen:

-       Gaten boren, let op het grotere ovale gat voor de pen van het bankje;

-       Rails los in de Burton;

-       Bankje erin geplaatst (zie foto);

-       Terwijl het bankje iets schuin staat, de rails aan het bankje bevestigd;

-       Bankje met rails op de plaats gezet;

-       Rails vastgeschroefd.

Hierna hebben we de slotvanger bevestigd. Eerst 2 gaten te laag geboord, maar daar zit straks gelukkig de kentekenplaat voor. Bij het bevestigen bleek het ventilatorrooster in de weg te zitten. Bij het naspeuren op internet zag ik alle Burton’s zonder ventilatorrooster, dus die hebben wij er ook maar afgehaald. (staat overigens niet in de handleiding). Dan goed meten en de montage is eenvoudig. Hierna hebben we ook de kentekenplaat gemonteerd.

Tenslotte de bobine. Afgelopen week eerst een Cobalboor 4,5 gekocht en daarmee rustig geboord met een laag toerental en regelmatig koelen tussendoor. Dat ging prima en de bobine kon nu vast. Ook meteen verlichtingskabels met een tierap vastgezet zodat ze niet meer op de kachelpot liggen.

 

Dingen die nog gedaan moeten worden:

-       Ruitenwissers monteren

-       Zwarte ruitensproeier vervangen door chromen, die ook voor de motorkap bedoeld is

-       Speling bij rechter voorwiel aanpakken

18-08-12 beschutting.JPG

18-08-12 bankje plaatsen.JPG

Beschutting

Bankje er schuin in brengen

18-08-12 bellen in de auto.JPG

18-08-12 slotvanger.JPG

Bellen in de auto mag niet dames!

Slotvanger gemonteerd

18-08-12 bobine.JPG

18-08-12 auto voor.JPG

Bobine bevestigd

Het front

18-08-12 auto opzij.JPG

18-08-12 auto achter.JPG

Opzij (de wielen komen na de keuring aan de beurt)

Achter

28-08-2012 Naar BCC

Vandaag naar BCC voor de vóórkeuring. Sowieso blijft de Burton daar voor de grote beurt. Na de voorkeuring was er 1 A4-tje met opmerkingen. Sommige belangrijk, zoals speling in de as. Sommige minder, zoals “wij monteren de achterklepsteun altij rechts”.

Maar het viel niet tegen. De Burton bleef achter en BCC verhielp de punten. Zaterdag 1 september heb ik ‘m weer opgehaald en toen ook een tonneau cover meegenomen. Die heb ik op mijn gemak op zondag bevestigd. Het was wel onhandig dat de bekleding al gelijmd zat, dus een tip voor een volgende bouwer: Eerst de knoppen voor de tonneau cover monteren en dan pas de bekleding lijmen.

Tonneau cover klein.JPG

Met gemonteerde tonneau cover.

07-09-2012 Naar de RDW

Gisteren alvast de Burton uit de schorsing gehaald. Dat was een tip van BCC, zodat ik na de goedkeuring lekker al kan toeren. Ook gisterenavond de Burton flink op lopen poetsen. Je wilt tenslotte uitstekend voor de dag komen.

Vanmorgen de wekken om 06:15 en om 07:00 vertrokken Tijmen en Max naar RDW Arnhem, op vrijdag is daar een inloopochtend waarvoor geen afspraak nodig is. Rond 7:35 arriveerden we daar en waren nummer 3. De keuring zelf ging goed, moest natuurlijk ook wel na de voorkeuring bij BCC. Met 2 opmerkingen was alles in orde:

-       Wiellager linksachter is nog goed, maar moet binnenkort een keer vervangen worden

-       Klein scheurtje in de stofhoes linksvoor, normaal APK-afkeur maar met de belofte dat ik daar zsm wat aan ga doen werd Burton1039 GOEDGEKEURD!!

We kregen tijdelijke papieren mee, de nieuwe met oa het nieuwe gewicht, 500 kg, krijgen we binnenkort via de post.

Hierna zijn we via de Posbank en diverse andere kleine wegen van Arnhem weer teruggereden naar Ugchelen. Op de Posbank hebben we natuurlijk wat foto’s gemaakt.

RDW1.JPG

RDW2.JPG

Binnen

We waren niet alleen (en belangstelling genoeg)

RDW3.JPG

RDW.JPG

-

-

RDW4.JPG

RDW5.JPG

-

Remmen

RDW6.JPG

RDW7.JPG

Nieuw chassisnummer

Posbank

 

RDW8.JPG

Diverse dingen zijn nog te doen, zoals:

-       Velgen in de juiste kleur

-       Nieuwe poging voor het houten dashboard

-       Rek voor koffer op de kofferbak

-       Relais om verlichting uit te schakelen als contact uitstaat

-       Softtop

En zo kunnen we nog wel even door gaan…..

 

Maar voor nu:

-       Bedankt voor alle hulp,

-       Bedankt voor het medeleven,

-       Bedankt voor het meelezen.

 

De site wordt voorlopig niet meer aangepast, wij gaan toeren!

 

 

 

Hoe ging het verder? Klik hier.

Project Burton 1039 is af en geslaagd!